Disfunkcija creva

Gotovo 70% obolelih od MS suočava se sa disfunkcijim creva. S obzirom da se usled MS usporava ili narušava prenos signala prema mozgu i kičmenoj moždini i od njih, javlja se poremećaj mišićnih impulsa koji učestvuju u pražnjenju creva. Kao posledica MS može se javiti poremećaj sa opuštanjem mišića karlice. Ovi mišići učestvuju u pražnjenju fekalnih materija. Kod osoba sa MS povećana pokretljivosti debelog creva koja prirodno prati završetak obroka može biti blokirana.

Veliki broj osoba se suočava sa opstipacijom ili simptomom lenjih creva. Uopšteno govoreći, neadekvatan dnevni unos tečnosti, nedovoljno dijetnih vlakana (ispod 20g dnevno) i nedostatak fizičke aktivnosti imaju nepovoljan uticaj na digestivni trakt. Medikamenti i suplementi takođe mogu uticati na opstipaciju.

Opstipacija predstavlja promenu pokretljivosti creva (neredovno pražnjenje, manje od tri puta nedeljno) ili otežan prolaz stolice sa potrebom za napinjanjem. Izuzetno neprijatna tegoba je gubitak funkcije voljne kontrole stolice. Ova tegoba se može manifestovati kao povremeno curenje male količine stolice i prolaznih gasova do potpunog gubitka kontrole nad pražnjenjm creva.

Uspostavljanje normalne pokretljivosti creva postiže se vežbom. Do bolje pokretljivosti se dolazi svakodnevnim izdvajanjem na vreme za pražnjenje creva, povećanim unosom dijetalnih vlakana koja utiču na formiranje stolice i izbegavajem hrane koja podstiče pražnjnjenje.

Tretman konstipacije obuhvata neke promene u ponašanju kao što su:

  • Povećanje količine tečnosti koja se unosi. Treba piti šest do osam čaša vode dnevno.
  • Ispijanje toplog napitka na prazan stomak ujutru (kafa, čaj itd) kao stimulus za pokretanje creva.
  • Stvaranje navike. Odvojite vreme za pražnjenje creva. Isplanirajte odlazak u toalet posle obroka koji je prirodni stimulus za pokretanje creva. Nije potrebno da se žurite ali ako posle 10-15 min ne usledi pražnjenje stolice pokušajte ponovo kasnije. Dobro bi bilo da se stolica ustali na dva do tri dana.
  • Povećati unos dijetalnih vlakana u ishrani. Puno svežeg voće i povrća, hleb od celog zrna i cerealije su odličan izbor za povećanje unosa vlakana na dnevnom nivou. Cerealije bogate vlaknima se mogu jesti kao obrok ili kao dodatak drugoj hrani.
  • Redovno vežbanje. Hodanje, kao fizička aktivnost pospešuje rad creva.

Na osnovu svega navedenog može se zaključiti da postoje brojna rešenja za tegobe sa stolicom ali je neophodno da se obave odgovarajući pregledi i otvoren razgovor sa pacijentima. Važno je da se o tegobama razgovara sa odgovarajućim medicinskim radnicima. Ukoliko vam oni ne mogu pomoći tražite uput za specijalistu gastroenterologa.